Effectiveness of an educational intervention on modifiable risk factors in hypertensive patients

Authors

Keywords:

hypertension, strategies, risk factors.

Abstract

Introduction: The World Health Organization points out that arterial hypertension is a preventable disease that affects about one billion people in the world.

Objectives: To apply an educational intervention on modifiable risk factors in hypertensive patients between June 2020 and June 2022 with the aim of raising the level of knowledge and achieving better control of the disease.

Methods: An experimental, randomized and controlled study was carried out in the hypertensive population of the Family Doctor's Office No. 6, belonging to the Teaching Polyclinic "Eastern Area" of the municipality of Camagüey. The universe was constituted by 150 patients, divided in two groups, one called study and the other control, of 75 members each one that fulfilled the inclusion criteria. To evaluate the results of the implemented strategy, a questionnaire was applied before and after.

Results: Ages between 60 and 70 years predominated in both groups with 33.3% and 25.3%, respectively; the most frequent was the female gender for both, with 41 and 45%; once the intervention was applied, sedentary lifestyle (24/75), stress (42.7%) and obesity (30.7%) decreased. In the study group, only 12 events (16%) were collected after the educational actions, which shows a statistically significant improvement.

Conclusions: It was possible to increase the level of knowledge and modify several risk factors in the study population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasnier Dueñas Rodríguez, Policlínico Docente Universitario "Área Este" de Camagüey.

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Profesor instructor.

Rolando Rodríguez Puga, Hospital Pediátrico Docente Provincial "Dr. Eduardo Agramonte Piña" de Camagüey.

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Higiene y Epidemiología. Profesor instructor.

Roberto Danilo MacDonald Ruano, Clínica Estomatológica Docente Provincial "Ismael Clark" de Camagüey.

Doctor en Estomatología. Especialista de primer grado en Estomatología General Integral.

Yoánderson Pérez Díaz, Hospital Pediátrico Docente Provincial "Dr. Eduardo Agramonte Piña" de Camagüey.

Doctor en Medicina. Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Higiene y Epidemiología. Profesor instructor.

References

Soler Santana R, Brossard Cisnero M, Vaillant Rodríguez M, Omar Rodríguez Y, Marín Méndez M. Caracterización de pacientes con hipertensión arterial en la provincia Santiago de Cuba. Medisan. 2020 [acceso 07/06/2022];24(2):174-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000200174&Ing=es.

Fernández-Cardona M, Muñoz Roldán I, Segado-Soriano A, Palazuelo-Molinero V. Protocolo diagnóstico y terapéutico de las crisis hipertensivas en Urgencias. Medicine. 2015 [acceso 12/06/2022];11(90):539-53. Disponible en: https://www.medicineonline.es/es-protocolo-diagnostico-terapeutico-crisis-hipertensivas-articulo-S0304541215003066

Organización Mundial de la Salud (OMS). Preguntas y respuestas sobre la hipertensión. 2015 [acceso 15/05/2022];3(2):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.who.int/features/qa/82/es/

Organización Panamericana de la Salud (OPS). Día mundial de la hipertensión. Colombia: PAHO. 2017 [acceso 21/06/2022];5(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.paho.org/col/index.php?option=comcontent&view=article&id=2752:dia-mundial-de-la-hipertension-2017-conoce-tus-numeros&Itemid=487

European Society of Cardiology. One in 5 young adults in India has high blood pressure. Europa: European Society of Cardiology. 2018 [acceso 16/06/2022];6(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Pressreleases/One-in-five-young-adults-in-India-has-high-blood-pressure

Food and drug administration. High blood pressure (hypertension). USA: Food and drug administration. 2019 [acceso 18/07/2022];12(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.fda.gov/consumers/free-publications-women/presion-arterial-altahipertension-high-blood-pressure-hypertension

Organización Mundial de la Salud (OMS). Más de 700 millones de personas con hipertensión sin tratar. 2021 [acceso 10/06/2022];1(1):[aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/25-08-2021-more-than-700-million-people-with-untreated-hypertension

OMS, OPS Chile. La OPS/OMS pide dar más atención al control de la hipertensión. Pan American Health Organization / World Health Organization. 2015 [acceso 13/07/2022];1(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://www.paho.org/chi/index.php?option=com_content&view=article&id=625-la-opsoms-pide-dar-mas-atencion-al-control-de-lahipertension&Itemid=1005

Rodríguez-Martín C. Eficacia de una intervención educativa grupal sobre cambios en los estilos de vida en hipertensos en atención primaria: un ensayo clínico aleatorio. Rev Esp Salud Pública. 2019 [acceso 04/07/2022];83(3):23-6. Disponible en: http://scielo.iscii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272009000300009&Ing=es.

Amado-Guirado E, Pujol-Ribera E, Pacheco-Huergo V, Borras JM. Conocimiento y cumplimiento del tratamiento antihipertensivo en la atención primaria: resultados de un ensayo aleatorio. Gac Sanit. 2021 [acceso 18/07/2022];25(1):62-7. Disponible en: http://alfama.sim.ucm.es/wwwisis2/wwwisis.exe/[in=efispo2.in]/?format=breve&boolean=[NR:02126567

World Medical Association. Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. Clin Rev Educ. 2013 [access: 16/07/2022];310(20):2192191-4. Disponible en: https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/DoH-Oct2013-JAMA.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). Información general sobre la hipertensión en el mundo: Una enfermedad que mata en silencio, una crisis de salud pública mundial. 2021 [acceso 05/07/2022];6(1): [aprox. 4 p.]. Disponible en: https://www.who.int/cardiovascular_diseases/publications/global_brief_ hypertension/es/

Sánchez-Villafañes D, Rodríguez-González JL, Sánchez-Reyes RM, Gómez-Liriano FA, Coss-Rodríguez E. Intervención educativa sobre hipertensión arterial en pacientes hipertensos. Revista Información Científica. 2014 [acceso 26/07/2022];85(3):450-8. Disponible en: https://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1125

Bravo-Sotolongo M. Intervención educativa a los pacientes con nivel de conocimientos inadecuados sobre hipertensión arterial. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2018 [acceso 02/08/2022];9(1): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revtecnología.sld.cu/index.php/tec/article/view/1016

Gijón-Conde T, Gorostidi M, Camafort M, Abad-Cardiel M, Martín-Rioboo E, Morales-Olivas F, et al. Documento de la Sociedad Española de Hipertensión-Liga Española para la lucha contra la hipertensión arterial (SEH-LELHA) sobre las guías ACC/AHA 2017 de hipertensión arterial. Hipertensión y Riesgo Vascular. 2018 [acceso 12/07/2022];35(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1889183718300333

Billault B, Degoulet P, Devries C, Plouin PF, Chatellier G, Menard J. Use of a Standardized Personal Medical Record by Patients with Hypertension: A Randomized Controlled Prospective Trial. MD Comput. 2017 [acceso 07/07/2022];12(1):31-5. Disponible en: https://e-hir.org/journal/view.php?number=621

Martínez-Amenos A, Fernández-Ferre ML, Mota-Vidal C, Alsina-Rocasalbas J. Evaluation of Two Educative Models in a Primary Care Hypertension Programme. J Hum Hypertens. 2020 [acceso 03/07/2022];4(1):362-4. Disponible en: https://docksci.com/outcomes-for-patients-with-the-same-disease-treated-inside-and-outside-of-random_5a8db64ab2b0175b7dd5.html

Huanca-Susanibar L. Efectividad del programa “vida sana” en hipertensos del hospital Gustavo Lanatta Luján- Huacho. Rev Cient Enfer. 2018 [acceso 15/07/2022];1(2):18-24. Disponible en: http://www.cep.org.pe/cicep/revista/volumen1/cap%2018-24.pdf

Estrada-Reventos D, Jiménez-Ordóñez L, Pujol-Navarro E, de la Sierra-Iserte A. Nivel de conocimientos de los pacientes hipertensos ingresados en un servicio de medicina interna sobre hipertensión y riesgo cardiovascular. Hipertensión. 2022 [acceso 06/07/2022];22(2):54-58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1142668

Cayao Y. Efectividad del programa educativo “Yuyaychacuna Machu” incrementando los conocimientos sobre la hipertensión arterial en los pobladores del distrito de La Esperanza. Santa Cruz 2015 (Tesis de licenciatura). Perú: UAP; 2018 [acceso 09/07/2022];16(1):[aprox. 56 p.]. Disponible en: http://repositorio.uap.edu.pe/handle/uap/7078

Pinto P. Efecto de una intervención educativa en el conocimiento sobre autocuidado para prevenir la hipertensión arterial en padres de institución educativa (Tesis de licenciatura). Lima: Universidad Ricardo Palma. 2016 [acceso 04/08/2022];2(1):[aprox. 52 p.]. Disponible en: http://cybertesis.urp.edu.pe/bitstream/urp/765/1/pinto gp.pdf

Aldaba J. Intervención educativa sobre conocimiento de hipertensión arterial en el adulto mayor, Santa Anita. (Tesis de licenciatura). Lima: UCV; 2018 [acceso 03/08/2022];7(1):[aprox. 47 p.]. Disponible en: http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/26007/ALDAVA_SJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Writing Group for the Activity Counseling Trial Research Group. Effects of Physical Activity Counseling in Primary Care: The Activity Counseling Trial: A Randomized Controlled Trial. Writing Group for the Activity Counseling Trial Research Group. JAMA. 2021 [acceso 04/08/2022];286(1):677-87. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11495617/

Van-Sluijs EM, Van-Poppel MN, Twisk JW, Chin-Apmj, Calfas KJ, Van-Mechelen W. Effect of a Tailored Physical Activity Intervention Delivered in General Practice Settings: Results of a Randomized Controlled Trial. Am J Public Health. 2017 [acceso 02/08/2022];95(1):1825-31. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article/PMC1449443/

Reyres-Milián PE, Pelaéz-Martínez RV, Pacheco-Limonta E. Intervención educativa para elevar el nivel de conocimientos en ancianos diagnosticados de hipertensión arterial en el Consultorio Médico Popular “Las Flores”, República Bolivariana de Venezuela. MediCiego. 2016 [acceso 01/08/2022];22(1):23-30. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/486

Peredo- Rosado P, Gómez-López VM, Sánchez-Nuncio HR, Navarrete-Sánchez A, García-Ruiz ME. Impacto de una estrategia educativa activa participativa en el control de la hipertensión arterial. Rev Med IMSS. 2020 [acceso 21/07/2022];43(2):125-9. Disponible en: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=457745541005

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Dueñas Rodríguez Y, Rodríguez Puga R, MacDonald Ruano RD, Pérez Díaz Y. Effectiveness of an educational intervention on modifiable risk factors in hypertensive patients. Rev. cuba. cardiol. cir. cardiovasc. [Internet]. 2023 Jun. 25 [cited 2025 Mar. 10];29(2):e1409. Available from: https://revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/1409

Issue

Section

Original Articles