Cuban teachers experiences in cardiopulmonary resuscitation

Authors

Keywords:

cardiopulmonary resuscitation, teacher, teaching.

Abstract

Introduction: Cardiorespiratory arrest affects an average of 500,000 people each year in the United States and is considered an event of public health concern. These statistics have demonstrated the importance of teacher training in cardiopulmonary resuscitation (CPR) at all educational levels.

Objective: To characterize the CPR experience of Cuban teachers.

Methods: An observational, descriptive cross-sectional study was carried out on a sample of 87 Cuban teachers, selected by non-probabilistic intentional sampling. Descriptive statistics were used.

Results: The main obstacles to learning cardiopulmonary resuscitation were the lack of institutional support (49.4%) and the complexity of the subject (36.8%). Regarding self-assessment of the level of knowledge of CPR, 57.5% considered that they had a poor level of knowledge. 20 percent reported having had experiences during professional practice in which knowledge of CPR would have been useful. Only 14% had received training in resuscitation. 98.9% considered that the inclusion of CPR in the syllabi of future teachers is necessary.

Conclusions: It is concluded that, despite the scarce training on resuscitation maneuvers provided to Cuban teachers, there is great perception of its importance and disposition towards improvement in this subject. The key to increase the training of teachers in this topic is to increase institutional support and define strategies that favor an environment in which teachers of the health system are integrated with those of the Ministry of Education for a common goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Enrique Salgado-Fuentes, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Filial de Ciencias Médicas Baracoa

Editor de sección de la Revista Científica Gaceta Médica Estudiantil. Revisor de las revistas 2 de diciembre, Holcien, Universidad médica Pinareña. Corrector de originales Revista 16 de Abril

References

Sevilla DD, Guio TS, Carrasco EG, Júdez MS. Reanimación cardiopulmonar en Educación Secundaria Obligatoria. Aprendiendo a salvar vidas en Zaragoza. Enfermería Comunitaria. 2018 [acceso 27/03/2022];14. Disponible en: http://ciberindex.com/index.php/ec/article/view/e10790

Lim SL, Shahidah N, Saffari SE, Ng QX, Ho AFW, Leong BS-H, et al. Impact of COVID-19 on Out-of-Hospital Cardiac Arrest in Singapore. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021 [acceso 13/04/2022];18(7):3646. Disponible en: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/7/3646

Ávila D-MB, Montoya XS, Leal JEG. Paro cardíaco extrahospitalario: conocimientos en una comunidad universitaria. Revista Colombiana de Enfermería. 2021 [03/04/2022];20(2):1-15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8064329

Blanco-Fuentes U, Moreno-Clemente S, Gómez-Pardo N, Gil-Martin F-J, Moreno-Martínez V. Muerte súbita recuperada por personal no sanitario gracias a las instrucciones de RCP telefónica. A propósito de un caso. Gaceta Médica de Bilbao. 2021 [acceso 03/04/2022];118(2):113-8. Disponible en: http://gacetamedicabilbao.eus/index.php/gacetamedicabilbao/article/view/845

Gaintza Z, Velasco Z. Conocimiento del Profesorado de Infantil y Primaria en Reanimación Cardiopulmonar. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 2021 [acceso 27/03/2022];(39):446-52. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599366

Llano Pérez A. La enseñanza de la reanimación cardiopulmonar básica (RCP-b) en las aulas: una labor de la Enfermería Escolar. [Tesis de Maestría].Universidad de Cantabria; 2019 [acceso 27/03/2022]; Disponible en: https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/16469

Patón RN, Ferreiro MC, Pérez VR. Conocimientos teóricos y prácticos del profesorado sobre reanimación cardiopulmonar y uso del desfibrilador externo automatizado tras un proceso de video-formación. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 2021 [acceso 01/04/2022];(42):172-81. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7986314

Prada Núñez R, Hernández Suarez CA, Avendaño Castro WR. Motivaciones para elegir la profesión docente en estudiantes que ingresan a la educación superior. Redipe. 2021 [acceso 11/04/2022];10(5):220-31. Disponible en: http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/961

Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Palacios-Rodríguez A. Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica. 2021 [acceso 11/04/2022];22(2):94-8. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181320301959

Canal Arriero M. Viabilidad de la implantación de la formación en RCP en las escuelas. 2018 [acceso 27/03/2022]; Disponible en: http://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/147885

Sastre VF, Velasco PP. Importancia de una comunidad educativa formada en técnicas de Reanimación Cardiopulmonar. Nuberos científica. 2013 [acceso 12/04/2022];2(10):13-7. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7552812

Alshoaibi NA. Cardiopulmonary Resuscitation Awareness in Saudi Arabia. Saudi Journal of Internal Medicine. 2020 [acceso 13/04/2022];10(1). Disponible en: https://sjim.org.sa/index.php/SJIM/article/view/228

Birkun A, Frolova L. Training prevalence, knowledge and attitudes towards cardiopulmonary resuscitation: a survey amongst 5,921 preschool and school teachers. European Heart Journal. 2021;42(1):ehab724.1501. DOI: https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab724.1501

Pei-Chuan Huang E, Chiang W-C, Hsieh M-J, Wang H-C, Yang C-W, Lu T-C, et al. Public knowledge, attitudes and willingness regarding bystander cardiopulmonary resuscitation: A nationwide survey in Taiwan. Journal of the Formosan Medical Association. 2019 [acceso 13/04/2022];118(2):572-81. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0929664618301931

Published

2022-11-17

How to Cite

1.
Salgado-Fuentes CE, Hernandez Rodríguez E, Zayas Fundora E, Gálvez Navarro DE. Cuban teachers experiences in cardiopulmonary resuscitation. Rev. cuba. cardiol. cir. cardiovasc. [Internet]. 2022 Nov. 17 [cited 2025 Dec. 6];28(4):e1397. Available from: https://revcardiologia.sld.cu/index.php/revcardiologia/article/view/1397

Issue

Section

Original Articles